بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


ایل زلکی «زلقی» یکی از ایل های شعبه یا جرگه چهارلنگ از ایل بختیاری می باشد. این ایل متشکل از ۵ طایفه بزرگ و دارای بیش از ۴۰ تیره می‌باشد که هرکدام از تیره ها، به نوبه خود از چند اولاد، و هر اولاد از چند تش، وهر تش از چند کو، و هر کو از چند کروبو یا خانوار، تشکیل شداست.معمولا تیرهای یک طایفه، دارای نیای مشترکی میباشندویا به صورت نسبی یا سببی باهم پیوند خویشاوندی دارند.

بخشی شهرهای محل سکونت:

الیگودرز، دورود، خمین، اندیمشک، دزفول، شوشتر، گتوند، مسجد سلیمان، هندیجان هرچند به دلیل قرار گرفتن مقر ریاست این ایل در طول تاریخ در منطقه الیگودرز و نامگذاری بخش بزرگی از حوزه جغرافیایی این منطقه بنام بخش زلقی این گمان به وجود آمده است که سکونت گاه اصلی این ایل مکان مذکور است اما، شواهد تاریخی و جغرافیای انسانی این ایل حاکی از آن است که زلکی ها( زلقی ها) از دیر باز در اکثر مناطق لرستان بزرگ(مناطق یاد شده) سکونت داشته اند.

دیدنی های ایل ذلقی:

مناطق زلقی نشین به دلیل گستردگی در مناطق با آب و هوای کوناگون ( سردسیر و گرمسیر ) دیدنیهای متفاوت و ممتازی را در دل خود جای داده است . این دیدنیهای طبیعی شمال مواردی همچون کوه، جنگل، رودخانه، آبشار، دشت لاله، مناطق حیات وحش، مکانهای تاریخی و ...میباشد:

  • قالی کوه
  • رود زالکی
  • آبشار آب سفید
  • دشت لاله‌های واژگون در بخش زلقی در روستای گشان ودهگاه
  • امامزاده محمد ابن حسن(ممد حَسه)
  • قبرستان تاریخی بزنوید
  • کوه تمندر
  • سد رود بار ( در حال احداث)
  • آب لیروک
  • شط تمی

قالی کوه:

قالی کوه یا غالیه کوه رشته کوهی از کوه‌های زاگرس در مرکز بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز است

بلندترین قله این رشته کوه ۴۰۲۸ متر ارتفاع دارد در دل این رشته کوه غار باستانی و غار بزنوید از زیبایی تاریخی طبیعی برخوردارند ین کوه از شمال غربی به سراب کیگوران از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود در شمال این رشته کوه دشت لاله‌های واژگون که بزرگترین دشت لاله واژگون جهان است قرار داردآبشار آب‌سفید یکی از آبشارهای استان لرستان است. آبشار آب سفید معروف به عروس زیبای لرستان می‌باشد.این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوههای زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز واز جاده الیگودرز - بزنوید امکانپذیر است.آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. این ابشار به رود رودبار لرستان (آب زالکی) می‌پیوندد. و سرانجام به دز می‌ریزد . می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده. در مسیر الیگودرز به آبشار مکانهای زیبای قرار دارد که حیرت هر بازدید کنندهای را بر .با توجه به موقعيت جغرافيايي منطقه چهارلنگ بختياري بخصوص ايل محترم ميوند و زلکي که تا قبل از انقلاب اسلامي تنها راه ارتباطي راه مالرو بوده کليه مسائل تاريخي سياسي دلاورمردان آن مرز و بوم در سينه ها محفوظ مانده و تنها بخش کوچکي از دلاور مردي هاي آنان بصورت جسته و گريخته با کلي اشتباه در معرفي کردن آنان در کتاب ها به چاپ رسيده است. که مي توان به چند نمونه از جمله علي مردان خان محمود صالح چهارلنگ در دوران نادرشاه افشار و کريم خان زند ، علي مرادخان (عليمرادي) از تيره ليروکي زلکي در دوران نادرشاه ، محمد تقي خان کيان ارثي در دوران قاجار،علي مردان خان (شير علي مردون) در دوران پهلوي اول(رضاشاه)، ميرزا مهدي خان بساک، ابدال خان محمود صالح، خواجه تيمور و خواجه عباس خان موگويي(موگهي) ،عباس خان و مهراب خان و يحيي خان و کاظم خان ميوند، عليقلي خان و علي محمد خان بهمن خان ،اصلان خان ، سام خان، مريدخان هاشم خان و مومن خان زلکي و...، اشاره کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |