بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


طرح انتقال آبي که 16 روستا را خشک کرد

در حالي پروژه قمرود به منظور انتقال آب به مناطق مرکزي کشور اجرايي شده که اين طرح به گفته نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي موجب ايجاد مشکل آب آشاميدني در 16 روستاي اين شهرستان شده است.

به گزارش مهر، با اجراي پروژه «قمرود» سالانه ميليون‌ها مترمکعب آب از لرستان به مناطق مرکزي ايران مي‌رود در حاليکه همچنان سه سدي که براي تامين آب منطقه وعده داده شده بود به بهره‌برداري نرسيده است. از سوي ديگر با وجود اينکه پروژه قمرود براي مردم برخي از شهرها و استان‌هاي کشور پروژه‌اي حيات بخش بود اما مردم برخي روستاهاي شهرستان اليگودرز به عنوان يکي از پرآب ترين شهرستان‌هاي استان با اجراي اين پروژه از کمبود آب به شدت رنج مي برند.

قم و لرستان با هم ديده شوند

اين پروژه شايد در نگاه اول از سوي مسئولان وزارت نيرو به نام طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود نام نهاده شده باشد اما در واقع اين پروژه از روستاهاي اليگودرز در استان لرستان آغاز مي شود و به نوعي آبي که در تونلهاي اين طرح انتقال جاري مي‌شود، قبل از اينکه آب دز باشد، آب لرستان است.

گرچه از يکسو پروژه انتقال آب قمرود موجب خشکي زمينهاي کشاورزي و رودخانه هاي برخي از روستاهاي اليگودرز و در نتيجه مهاجرت تعدادي از ساکنان اين روستاها شده است اما از سوي ديگر انتقال آب لرستان به مرکز ايران را مي توان يکي از پروژه هاي مهم و بزرگي دانست که داراي اهميت ملي است ولي بايد اين دو زاويه به دقت و به موازات هم مورد توجه قرار گيرد.

چشمه ها و قناتهاي مسير تونل قمرود خشک شدند

محمدتقي توکلي نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه با اجراي پروژه قمرود چشمه ها و قنات هاي در مسير آن خشک شده است.

وي بيان اينکه با خشک شدن چشمه ها و قنات هاي مسير پروژه قمرود 16 روستاي شهرستان اليگودرز با مشکل آب آشاميدني روبرو شده اند، تصريح کرد: اين امر موجب بروز مشکلات فروان براي مردم اين روستاها و کشاورزي آنها شده است.

نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر ضرورت ايجاد طرح هاي جايگزين براي رفع مشکلات آب آشاميدني روستاهاي مسير پروژه قمرود ادامه داد: با اجراي اين طرح هاي جايگزين بايد مشکل تامين آب اين روستاها در دستور کار قرار گيرد.

استمداد از وزير نيرو براي رفع مشکل آب شرب 16 روستاي اليگودرز

توکلي همچنين با اشاره به اقدامات وي براي رفع مشکلات آب آشاميدني اين 16 روستا عنوان کرد: ليست اين روستاها را به وزير نيرو ارائه داده ايم وزير نيز قول پيگيري را در اين رابطه داده است. وي با اشاره به اجراي پروژه قمرود و ميزان آب انتقال داده در قالب اين پروژه بيان داشت: با اجراي اين طرح 181 ميليون مترمکعب از آب شرق اليگودرز به شهرهاي مرکزي ايران و اصفهان اختصاص داده شده است. توکلي ادامه داد: همچنين در راستاي تامين آب شهرستان اليگودرز نيز 101 ميليون مترمکعب آب هم براي اين شهرستان اختصاص پيدا کرد که به دنبال اين موضوع هستيم که طرح هاي جايگزين را اجرا کنيم تا آبي که از دست رفته با طرح هاي جديد تامين شود.

ضرورت پرداخت حقابه اليگودرز مطابق قانون توزيع عادلانه آب

وي همچنين در مورد حقابه شهرستان اليگودرز نيز عنوان کرد: پرداخت حقابه قانون دارد و مطابق ماده 33 قانون توزيع عادلانه آب هر آبي که از منطقه اي به منطقه ديگر داده مي شود قيمت بخشي را که دولت سرمايه گذاري کرده محاسبه و از مصرف کننده گرفته مي شود و از اين محل سهم مبدا طرح انتقال آب پرداخت مي شود. توکلي ادامه داد: در اين راستا بايد وزارت نيرو تعرفه را محاسبه کند و به مبدا تامين آب حقابه را اختصاص دهد چرا که اين امر يک موضوع قانوني است. بنابراين گزارش پيش از اين وزير نيرو دولت نهم با طرح اين موضوع که «مدعي احقاق حقوق مردم اليگودرز از طرح قمرود است» در حاشيه سفر دولت به استان لرستان اظهار داشت: انتقال آب از سرشاخه هاي دز در استان لرستان و شهرستان اليگودرز به روستاهاي مسير اين خط انتقال آسيب رسانده است.

پرويز فتاح تاکيد کرد که با توجه به اينکه پروژه انتقال آب لرستان به قمرود با همراهي مردم منطقه به ثمر رسيده است بنابراين بايد از محل اين پروژه يا پروژه‌هاي ديگر آب مورد نياز منطقه اليگودرز تامين شود.

مردم در انتظار شيريني عدالت محوري دولت

اين در حاليست که پيش از اين نيز مديرعامل قبلي شرکت مديريت منابع آب ايران در گفتگو با مهر بر ضرورت اعطاء حقابه پروژه قمرود به لرستان تاکيد کرده بود.عليرضا الماسوندي با اشاره به در نظر گرفته شدن سد خان‌آباد، کمندان و حوضيان براي شهرستان اليگودرز، تصريح کرد: حقابه جريان پايه اي که در منطقه استفاده مي‌شده محفوظ است. الماسوندي با تاکيد بر اينکه حقابه تکليف قانوني و به گردن ماست، يادآور شد: قرار نيست حق مردم اليگودرز و استان لرستان ضايع شود و دولت موظف است که حقابه‌ها را مطابق تکليفي که قانون توزيع عادلانه آب بر عهده ما گذاشته است بدهد.

به هر حال امروز سالها از اين سخنان و وعده هاي مسئولان وقت براي تحقق حقابه مردم لرستان و شهرستان اليگودرز مي‌گذرد و مردم اين استان انتظار دارند که با توجه به شيرين شدن آب شهر قم به عنوان پايگاه و مرکز تشيع، کام مردم استان محروم لرستان هم از عدالت محوري دولت دهم شيرين شود. به هر حال آنچه که موجب نگراني مردم لرستان است نه انتقال آب به قم است بلکه قائل نشدن هيچ حقي براي استان لرستان و مردم محروم روستاهاي اليگودرز است که به نظر مي رسد نيازمند راهکاري اصولي از سوي دولتمردان است.

نويسنده: - | تاريخ: پنج شنبه 27 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |