بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


تالاب های آرام بخش چهارمحال و بختیاری

 
 

تالاب های آرام بخش چهارمحال و بختیاری

شهركرد- تالاب های چهارمحال وبختیاری، قطعه ای از آرامش زمینی اند در بستر كوهستان كه آسمان آبی را در خود منعكس می كنند.

تالاب های آرام بخش چهارمحال و بختیاری

تالاب های چهارمحال وبختیاری در بهار نغمه زیبای زندگی سرداده اند و شاهكار دیگری از دست توانای نقاش طبیعت را به نمایش گذارده اند.

چهارمحال وبختیاری با دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبای كوهستانی از محیط زیست طبیعی و بسیار سحر انگیزی برخوردار است.

این استان تنها با دارا بودن یك درصد از مساحت خاك كل كشور، 11 درصد از منابع آبی كشور را به خود اختصاص داده است.

تالاب های استان چهارمحال و بختیاری از جاذبه های با ارزش طبیعی این سرزمین به شمار می آیند و واجد اهمیت گردشگاهی قابل توجهی برای گردشگران به ویژه مسافران نوروزی است.

ویژگی بارز و مهم تالاب های چهارمحال وبختیاری نسبت به سایر تالاب های ایران قرار گرفتن آنها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

وجود آب بندها، باتلاق ها و تالاب های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هر ساله هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه ها به طور دایم و موقت زندگی كنند و تابلوی زیبایی برای مسافران این استان را ترسیم كنند.

عمده ترین تالابهای این استان را تالابهای بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان در شهرستان های بروجن و اردل تشكیل می دهند.

تالاب چغاخور با مساحتی حدود یك هزار و 500 هكتار یكی از زیباترین و بزرگترین تالابهای كشور است كه رشته كوه كلار با قله سه هزار و 800 متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.

همچنین تالاب گندمان با فاصله نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته و رشته كوه چرو با ارتفاع سه هزار و 500 متری تا جنوب این تالاب كشیده شده و وجود این كوه جذابیت خاص به تالاب بین المللی گندمان بخشیده است.

تالاب سولقان (سولگان) نیز از دیگرجذابیتهای گردشگری این استان است كه بیش از 150 هكتار وسعت دارد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده خوزستان از اهمیت ویژه ای برای گردشگران برخوردار است.

تالاب های چهارمحال وبختیاری در زمره تالابهای بین المللی كشور قرار دارند و در این تالابها، آبزیانی همچون سس ماهیان، سفید كولی، ماهی پوزه دار، كپور ماهیان، سیاه ماهیان، ماهی نادر گورخری، آزاد ماهیان و ماهی لوچ سیبلك دار زیست می كنند.

تالاب گندمان و چغاخور یكی از زیستگاههای منحصر به فرد استان و محل زندگی اكثر گونه های مهاجر و بومی استان است.

این تالاب ها یكی از مناطق ارزشمند زادآوری پرندگان آبزی به خصوص اردكهای سرسبز و سرحنایی و محل توفقگاه تابستانی و زمستانی برخی از پرندگان مهاجر است.

به گزارش ایرنا ،گردشگران نوروزی برای بازدید این تالابها می توانند به شهرستان بروجن واقع در 60 كیلومتری شهركرد مركز استان چهارمحال وبختیاری سفر كنند.

از محمود رییسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: شنبه 4 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |