بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


عشایر؛ پیشگامان تولید داخلی

عشایر؛ پیشگامان تولید داخلی

شهركرد- سال 91 با فرمان بزرگ و تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر سال تولید ملی ،حمایت كار و سرمایه ایرانی از همان روز نخست آغاز شده است تا مجاهدان اقتصادی در این مسیر ثابت قدم حركت كنند.

عشایر؛ پیشگامان تولید داخلی

این پیام به عنوان نقشه راه اقتصادی ایران در دهه توسعه و پیشرفت، با توجه به شرایط مهم كشور در منطقه و الگوپذیری ملت های آزادی خواه جهان از ایران، بسیار مهم و اثر بخش خواهد بود و این نقشه راه ، ایران را به كارگاه بزرگ اقتصادی مبدل خواهد كرد و در این راه مجاهدان و جهادگران اقتصادی و افسران و سریازان آن همه مردم اند.

این فرمایش در اصل به معنی حركت و تلاش همگانی و وافر در راستای جهاد برای اقتصاد می باشد و قرآن جهادكنندگان را چونان ' بنیانی مرصوص ' می داند كه جهادگران جمعیتی می باشند همانند دیواری مستحكم و این استقامت و بردباری پاداشی عظیم به همراه دارد.

در این بین،‌ اقوام ایلیاتی و عشایری یا همان مردمان كوچرو، خودكفاترین قوم در ایران اند كه نان بازوی خویش را می خوردند و با مشقت و سختی فراوان تولید كننده بخش عمده از غذای مردم سرزمین خود هستند.

عشایر ایران زمین، همان هایی هستند كه رنج كوچ را در سخت ترین شرایط اقلیمی پیمایش می كنند تا چرخه اقتصادی ایل و تبار خویش از حركت باز نیستاد.

عشایر این سرزمین نشان داده اند كه چگونه با كمترین امكانات بیشترین بهره وری را در امور اقتصادی دارند و نان به بازوی خود چگونه می خورند.

جمعیت عشایری كشور در آخرین سرشماری حدود یك میلیون و 200 هزار نفراعلام شد و این تعداد جمعیت عشایر از 80 سال پیش تاكنون درحال كوچ بسر برده اند و در این مدت سرریز این عشایر به صورت هدایتی یا حمایتی اسكان یافته اند.

عشایر به عنوان نیروی مولد سالانه بیش از 180هزار تن گوشت از طریق پرورش دام تولید و روانه بازار می كنند و 20 درصد محصول پروئتینی و فرآورده دامی كشور توسط این قشر تولید می شود.

برنامه ریزی و راهبرد سازمان عشایری كشور نشان می دهد كه این سازمان در تلاش است عشایر كشور تنها تولیدكننده یك محصول نباشند و به فراگیری مهارت های دیگر از جمله صنایع دستی، زنبورداری، پرورش ماهی و گلخانه داری سوق داده شوند.

طرح راهكارهای كسب درآمدهای جدید به واسطه آموزش مهارت های مختلف در بین عشایر كوچرو كشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی عشایر خواهد داشت.

در چهارمحال و بختیاری نیز به طور میانگین هر خانوار عشایر استان 77 راس دام پرورش می دهند كه معادل 25 درصد تولیدات دامی استان است.

افزون بر یك میلیون و 500 هزار راس دام سبك در اختبار عشایر استان قرار دارد و عمده عشایر چهارمحال و بختیاری زمان 'ییلاق' را در شهرستان كوهرنگ، لردگان و اردل سپری می كنند.

30 هزار خانوار عشایر در استان بسر می برند و افزون بر180 هزار نفر از خدمات امور عشایری استفاده می كنند.

عشایر چهارمحال و بختیاری شامل اقوام 'بختیاری'،'قشقایی'،'چهرازی' 'عرب نصرآبادی' و'دهكردی' می باشند و 85 درصد عشایر استان، نیز بختیاری اند كه پنج طایفه، 44 زیرطایفه و32 تیره را تشكیل می دهند.

در حال حاضر چهارمحال و بختیاری با داشتن 17 درصد جمعیت عشایری، دومین استان عشایرنشین بعد از استان فارس است.

به گزارش ایرنا،عشایر چهارمحال و بختیاری در امر خودكفایی و جهاد اقتصادی و اشتغال خود مولد می توانند الگوی بی بدیل در امر اشتغال و اقتصادی كوچك یا اقتصادی خانگی تلقی شود.

از محمود رییسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |