بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


لباسهای عشایر بختیاری الهام گرفته از طبیعت

گزارش خبری/
لباسهای عشایر بختیاری الهام گرفته از طبیعت
شهرکرد - خبرگزاری مهر: لباسهای زنان عشایر بختیاری لباسهای محلی با رنگهای بسیار زیبا و شاد هستند که انتخاب رنگ و طرح آنها الهام گرفته از طبیعت پیرامون زندگی آنهاست.

به گزارش خبرنگار مهر،عشایربختیاری از اقوام ایرانی است که عمدتا در استان چهارمحال بختیاری، ساکن است و به دو شاخه طوایف هفت لنگ و طوایف چهار لنگ تقسیم می‌شود وگویش مردم بختیاری، گویش بختیاری است.

در حال حاضر عشایر از استان گرمسیر به خصوص خوزستان در حال وارد شدن به استان چهار محال و بختیاری هستند و در حال ساکن شدن در مناطق مختلف و خوش آب هوا این استان هستند.

عشایر بیشتر در مناطق مختلف شهرستان کوهرنگ مستقر می شوند و به دامداری می پردازند.

زنان عشایر بختیاری از لباسهای بسیار زیبایی استفاده می کنند که الهام گرفته از طبیعت است.

پوشش سر زنان بختیاری لچک و مینا است که لچک کلاهی است که زیر مینا استفاده و با انواع سکه‌های قدیمی، مروارید، سنگ و پولک تزیین می‌شود و انواع مختلف دارد.

مینا روسری از جنس حریر و ابعاد بسیار زیاد به‌شکل مستطیل است که به‌صورت بسیار خاصی بسر می‌کنند مینا را با سنجاق محکم به توسط بندی از یک‌سوی لچک به‌سوی دیگر آن از پشت سرشان می‌آویزند که به آن سیزن گفته می‌شود.

پوشش زنان بختیاری پیراهنی است بنام جومه یا جوه، جلیقه (جلیزقه) روی پیراهن پوشیده می‌شود که از جنس مخمل است. همچنین زنان بازوبندی (بازی‌بند) نیز بدست می‌کنند که با مهره‌های رنگی و سنگ تزیین می‌شود. البته استفاده از آن خیلی عام نیست و بیشتر در عروسی پوشیده می‌شود.

رنگ لباس زنان بختیاری الهام گرفته از طبیعت است، زنان و دختران جوان در لباسهای خود از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند ورنگ لباس خانم‌های مسن، تیره‌است.

مردان عشایر بختیاری نیز از لباسهای محلی بسیار زیبایی استفاده می کنند، سرپوش مردان بختیاری کلاهی نمدی است که به آن کلاه خسروی هم گفته می‌شود وبه رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای روشن و تیره و سفیداست.

مردان بختیاری پیراهنی بنام "چوقا" به تن می‌کنند که دست بافت زنان عشایر است که از پشم بز به دو رنگ سیاه و سفید تهیه می‌شود و خاصیت ضد باران دارد و گرما را در زمستان نگه‌می‌دارد و در تابستان رطوبت و خنکی را حفظ می‌کند.

نقش‌های چوقا، ستون‌هایی کوتاه و بلند هستند و طرح این ستون‌ها رااز ساختمان‌های دوره هخامنشی می‌دانند که درآن سیاهیهاروبه پایین وسرنگونی وسفیدیهاروبه بالاوسربلندی دارد.

پوشش پایین تنه از شلواری به نام "دبیت" به رنگ مشکی استفاده می‌شود که شلواری گشاد و بسیار آزاد است وپوشش پا گیوه‌است که در تابستان رطوبت و خنکی را حفظ می‌کند و در زمستان گرما را نگه می‌دارد.

عشایر بختیاری مشکلات بسیار زیادی دارند که می توان تاثیرات خشکسالی و کاهش آب درمحل های استقرار انها را یکی از مهمترین مشکلات عشایر دانست.

خشکسالی تاثیرات بسیار زیادی در کاهش آب چشمه ها در این استان داشته و همچنین موجب خشک دربسیاری از چشمه ها و قناتها شده است.

کمبود سوخت، نامناسب بودن جاده هاکوچ رو، نامناسب بودن پلها بر روی رودخانه ها ازدیگر مشکلات عشایر بختیاری است.

جایگاه های نفت و گاز در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری احداث شده است

مدیر کل امور عشایری چهار محال و بختیاری گفت: جایگاه های نفت و گاز در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری احداث شده است.

خالد طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 23 باب از جایگاه های نفت و گاز در مناطق عشایری این استان احداث شده است.

وی تصریح کرد: برای احداث جایگاه های نفت و گاز در مناطق عشایری پنج هزارو 300 میلیون ریال اعتبار تصویب شده است و 50 نفر اشتغال داشته است.

طاهری ادامه داد: در این پروژه یک دستگاه کامیون نفت کش با اعتبار 700 میلیون ریال خریداری شده و یک اشتغال صورت گرفته است.

مدیر کل امور عشایری چهار محال و بختیاری عنوان کرد: آب اراضی کشاورزی سونک وبوگر در سفر دوم هیئت دولت به این استان تامین شده است.

"چوقا" لباس مردان بختیاری

طاهری اذعان داشت: اعتباری که برای تامین آب اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده بود پنج هزار میلون ریال بوده است.

وی تاکید کرد: یارانه تامین علوفه دامی، آب رسانی سیار به عشایر کوچنده، بهسازی چشمه وآبشخورهای این استان از پروژه هایی بوده است که در سفر دوم هیئت دولت به این استان انجام گرفته است.

طاهری یادآور شد: سه هزار خانوار عشایر کوچنده در این استان آب رسانی سیار شده اند و اعتبار این کار یک هزارو 500 میلیون ریال بوده است.

وی بیان داشت: 70 چشمه و آبشخور های این استان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال بهسازی شده است.

.........................

گزارش: بهاره صمیمی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |