بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


همایش بزرگ فرهنگی هنری بختیاری «هی جار سوم» در الیگودرز برگزار شد

همایش بزرگ فرهنگی هنری بختیاری «هی جار سوم» در الیگودرز برگزار شد
این همایش با استقبال بالای مردم الیگودرز و روستاهای حومه در روستای جهانخوش از توابع شهرستان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز، سومین همایش فرهنگی هنری بختیاری «هی جار» روز دوشنبه 29 خردادماه، همزمان با سالروز مبعث نبی مکرم اسلام (ص) در روستای جهانخوش از توابع شهرستان الیگودرز برگزار شد.

سید مهدی وفایی مقدم، فرماندار الیگودرز در ابتدای این همایش ضمن تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری از آداب و رسوم کهن بختیاری ، گفت: قوم بختیاری قوم متمدن و فرهنگ مداری است که آداب و رسومش ریشه در تمدن کهن ایران زمین دارد و پاسداشت آداب و رسوم این قوم، در حقیقت پاسداشت آداب و رسوم کهن ایرانی است. وی گفت: بختیاری مصداق غیرت و همیت و مردانگی است و هرجا که نام این قوم مطرح شود، ناخودآگاه مولفه ی غیرت در اذهان پدیدار می شود. فرماندار الیگودرز گفت: برای سرافرازی این قوم همین بس که از اولین اقوامی بود که به فکر رهایی از استبداد قاجاری افتاد و بسیاری از انقلابهای مردمی برای شکل گیری مشروطه و آزادی خواهی از این قوم پا گرفت. وفایی مقدم افزود: اگرچه قوم بزرگ بختیاری هیچگاه در تاریخ در برابر ظلم و فساد سر تعظیم فرود نیاورده و همواره در برابر استبداد قجری و رضاخانی قد برافراشته است، اما هیچگاه داعیه ی استقلال خواهی و خودمختاری نداشته و همواره خود را فدایی این آب و خاک می پنداشته و دلاوری های جوانان و پیران این قوم در روزهای سخت و طاقت فرسای جنگ تحمیلی برای حفظ و حراست از این آب و خاک بهترین مصداق این مدعاست.

مصطفی محمدی، رییس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز نیز در این برنامه گفت: اصالت و تمدن قوم بختیاری ایجاب می کند که برنامه های فرهنگی هنری بزرگی با موضوعیت آداب و رسوم این قوم اجرا شود و این یکی از مهمترین سیاست های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز است که طی دو سال گذشته با این برنامه توانسته سه برنامه ی بزرگ را با این موضوع برگزار نماید. محمدی افزود هرجا که صحبت از بختیاری باشد بی گمان نام شهید علیمردان خان بختیاری که خون خود را در راه اسلام و مبارزه با استبداد رضاخانی تقدیم این آب و خاک کرد به ذهن خطور می کند و این از افتخارات بختیاری است که هیچگاه با ظلم و فساد کنار نیامده است.

دکتر گل سفیدی، مدرس دانشگاه و از میهمانان این برنامه نیز ضمن اشاره به تاریخ اسلام در ایران به استناد چندین کتاب معتبر تاریخی گفت: قوم بختیاری از اولین اقوام ایرانی است که حلاوت عشق به اهل بیت(ع) را چشیده و در قرن اول هجری به پذیرش مذهب حقه ی تشیع مفتخر گردید.

میهمانان کشوری این برنامه: حجت الاسلام روشن سلیمانی و محمد قهرمان ، شاعران توانمند بختیاری، رضا صالحی، خواننده مطرح بختیاری و دکتر گل سفیدی، محقق مطرح بختیاری بودند.

اجرای شاهنامه خوانی زورخانه ای، شاهنامه خوانی سنتی، نمایش آیینی دعای باران در بختیاری، سرنا و دهل نوازی، آواز بختیاری، اسب سواری و سخنرانی از دیگر بخش های این برنامه بودند. 

این برنامه با استقبال بالای مردم الیگودرز و روستاهای حومه برگزار شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: جمعه 30 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |